كرة قدم بالفضاء بعد 30 سنة !

,

Feb 16, 2017

,

حقائق, كوميدي

rvr

كرة القدم هي لعبة الشعب يعني صغير كبير راجل ست ماينفعش ما يحبش كرة القدم أو ما يشجعهاش لأنها هي أقرب لعبة بين الشعوب كلها و البشر عموما .

يوم الجمعة اللي فات كان فيه حدث مهم جدا و هو أكيد ماتش كلاسيكو العرب الأهلي و الزمالك  عشان تتويج بطل كأس السوبر لـ كرة القدم واللي انتهى بضربات الترجيح لصالح الزمالك

في الماتش ده كان فيه حدث مهم إن كنت أهلاوي أو زملكاوي فهو أكيد هيشدك و هي أكيد ضربة حسام غالي و اللي طارت فيها الكرة فوق العارضة بشكل عجيب !

 

 

  الحقيقة إن فيه كتير جدا من الناس اللي سفوا على الموضوع ده سواء بصورة أو كوميك 

7os

 

ققققققققققققققق

 

أو بأغنية في فيديو

 

 

 

بغض النظر عن كل ده ، فيه سابقة فريدة من نوعها الحقيقة إن فيه كرة قدم خبطت في إزاز شباك المحطة الفضائية الدولية .بعد ما فضلت في المدار الفضائي لكوكب الأرض لمدة 30 سنة !

 و الإدارة الوطنية للملاحة الجوية و الفضاء الأمريكية (ناسا) إن كرة القدم اللي خبطت الإزاز دي كانت موجودة على متن مكوك الفضاء ” تشالنجر ” اللي أطلقته ناسا سنة 1986 و انفجر قبل خروجه من الغلاف الجوي للأرض .

media

و صاحب كرة القدم دي هو رائد الفضاء الأمريكي ” أليسون أونيزوكا ” واللي مات مع بقية طاقم المكوك نتيجة الانفجار . 

وقال رائد الفضاء الأمريكي شان كيمبروه ( من أفراد طاقم محطة الفضاء الدولية ) إنه ماصدقش عينيه لما شاف كرة القدم اللي خبطت الإزاز و قال إنه شاف عليها توقيعات لبنت رائد الفضاء أونيزكا و أصحابه من الثانوية و إنه قرر يرجعها لأهله لما يرجع للأرض !